Guide til Budapest

Bro over Donau, BudapestCafé CsigaOkay, jeg har vist fået lovet det her indlæg flere gange end godt er. Men bedre sent end aldrig, ikke? Jeg har simpelthen haft så forrygende travlt, lige siden vi kom hjem, og jeg må ærligt indrømme, at jeg stadig har lidt svært ved at samle tankerne helt, men nu prøver jeg at skrive forvirringen væk. Smart, ikke?

Læs også: Postkort fra Budapest #1 og #2

Budapest. Det er ikke fordi jeg er voldsomt berejst, men jeg har da været en anelse rundt omkring efterhånden, og Budapest er virkelig røget direkte ind på en topplacering over et af de mest vidunderlige steder, jeg nogensinde har været. Hvis I ikke allerede havde opfattet det, så kan jeg kun anbefale jer at tage af sted med det samme. For at lokke hjælpe jer lidt på vej, har jeg her forsøgt at samle et overblik over praktiske informationer, attraktioner og vigtigst af alt – mad!

Alt det praktiske

Før I rejser, så skal I indstille jer på at bruge ufatteligt store beløb og stadig ikke bruge en skid penge. Alt er så hamrende billigt dernede, men deres valuta er skyhøj! Møntfoden hedder forint, og 4.000 af dem svarer til lige under 100 kroner, såeh… Selv som fattig studerende er det ret nemt at føle sig rig dernede, for du kan bruge helt vanvittige beløb uden egentligt at slå hul på sparegrisen.

Transporten klarede vi med Norwegian, men de fleste lavprisflyselskaber har som regel billige flybilletter til Budapest. Derudover boede vi i denne fantastiske lejlighed, som vi havde lejet igennem Airbnb til ingen penge. I alt, med fly tur retur på fornuftige tidspunkter og fire overnatninger, kom vi af med under 1.000 kroner pr. kvinde. Lejligheden lå super centralt på Pest-siden (Budapest er i virkeligheden to byer, Buda og Pest, delt op af Donauen) i forhold til alle de steder, vi havde planlagt at besøge hjemmefra, så gå gerne efter et sted deromkring, hvis I er til byliv.

Derudover, kan jeg kun anbefale at pakke de gode sko. Vi tog bussen/metroen til og fra lufthavnen for lige omkring 500 forint hver vej, men derudover gik vi til alt. Alt ligger inden for overskuelig gåafstand, og hvis I husker at gå af de små veje (og gerne en ny vej hver dag!), så får I chancen for at opdage nogle ret vidunderlige perler, såsom en café med katte, en hipsterbar med hushund eller verdens fineste, pastelfarvede café.

Lys på Mazel Tov Hvid bygning, Budapest

Attraktionerne

Der er generelt ret meget fint at kigge på i Budapest, og vi nåede desværre ikke nær alt det, jeg gerne ville. Så meget desto mere grund til, at komme af sted igen hurtigst muligt! Dog fik vi set de vigtigste ting. Først og fremmest er der Shoes on the Danube Bank, som er meget smukt og et must see. Derudover er byen kendt for sine termiske bade, som er super lækre, selvom der er mange mennesker. Vi valgte at besøge Rudas-badet, som har natåbent klokken 22-04. Så lækkert!

En gåtur langs Donauen byder på den smukkeste udsigt, uanset om I ser den fra Buda eller Pest-siden. Når I alligevel slentrer rundt her og nyder udsigten, er det jo oplagt at slå et smut ind forbi Great Market Hall, som er fyldt med lokale råvarer og tingeltangel. Og paprika! Markedet ligger i en smuk bygning på Pest-siden af Liberty Bridge (den grønne ovenfor), og for enden af Vací Street – som i øvrigt er den store shoppinggade. Skal I shoppe, så anbefaler jeg at starte i den nordlige ende af Vací Street og bevæge jer sydpå mod markedet. Lidt tilfældigt faldt vi også over Szputnyik Shop, som er en herlig vintage shop, hvor vi også kastede lidt om os med forint.

Mine veninder og jeg har gjort det til en del af traditionen at tage på en gratis, guidet gåtur rundt i de byer vi besøger, at det kan jeg varmt anbefale. Man får lidt insiderviden, og får set byen uden at det bliver for turistet. Igen, husk de gode sko, for det er en lang, men spændende tur.

Vi nåede desværre ikke at bestige Gellert-højen eller at se Hospital in the Rock, så det vil jeg se frem til næste gang jeg besøger byen.

Sko ved Donauen, jødisk mindesmærke

Maden

Lad mig sige det, som det er: maden i sig selv er grund nok til at tage af sted! Vi havde både nogle planlagte steder, og nogle vi tilfældigt faldt over på vejen. Generelt, så hold jer fra de steder, som ligger på de store hovedveje, da de ofte er turistfælder. Gå i stedet af mindre gader, og kig efter TripAdvisor-skiltet i vinduerne. Det bruger de meget, og det giver en vis tryghed.

• Il Terzo Cerchio
    Rustik italiensk restaurant, som laver nogle formidable pizzaer. Super skøn stemning med rå murstensvægge og levende lys.
  • Burger Market
    Mit livs bedste burger! Så er det sagt. Du sammensætter selv din burger og kan både spise den to stay eller to go.
  • Café Csiga
    En vidunderligt autentisk café, hvor vi spiste morgenmad en morgen. Der er en herlig, afslappet atmosfære, maden er skøn, og latten er formidabel! Menuen varierer i løbet af dagen fra tidlig formiddag til sen nat.
  • Bonnie Restro
    En lidt skør restaurant med retro/tegneserietema og fantastisk mad. Jeg fik en risotto, som stadig hjemsøger mine drømme!
  • Kajahu
    Simpelthen den skøreste restaurantoplevelse længe, hvor du sidder ved borde med indbyggede skærme, og så bestiller du din mad gennem den. Meget futuristisk, meget lækkert og en herlig oplevelse alt i alt.
  • Chez Dodo
    Pastelparadis! Simpelthen den fineste lille café, hvor de sælger friskbagte macarons, som de står og bager direkte i butikken. Skyl den eventuelt ned, men en frisk rosenlemonade, og mærk kærligheden (+ sukkerrusen).
  • Mazel Tov
    Vi gemte naturligvis det bedste til sidst. Allerede da vi kom ind af døren, var vi forelskede i det her sted, og alt var bare perfekt. Maden, vinen, indretningen, musikken, gulvene, betjeningen – alt! Kan I kun nå ét måltid i Budapest, så er det her det skal indtages.

Ud over en enkelt turistfælde vi gik i, så gav vi sjældent mere end et par hundrede kroner for et stort måltid med vin til. Generelt mener jeg også, at de fleste steder havde et indbydende vegetarisk udvalg, hvis man foretrækker den slags, og mange steder endda også vegansk.

Macarons, blomster, rosenlemonade Rødvin, Mazel Tov

Tror I på mig, hvis jeg siger, at jeg virkelig har begrænset mig i den her guide? Det eneste jeg mangler er faktisk bare at afgøre, hvem jeg lettest kan lokke med mig derned igen hurtigst muligt, for jeg er forelsket!

Hvis I drømmer og flere tips og tricks, så havde vi stor glæde af guides fra blandt andre Anne-Li, Emma og Mia. I er naturligvis også meget velkomne til at dele jeres egne anbefalinger i kommentarfeltet, eller til at stille spørgsmål, hvis der er noget I vil vide om byen. God tur!