En måneds udfording: get your mindfulness on

Gul smørblomst
Svævende gobler i bøgetræ
Sooooool, hvor er du? De sidste par dage har jeg altså virkelig kunne mærke manglen på dagslys og D-vitaminer. Jeg. Er. Så. Træt! Den gode nyhed er trods alt, at det er tydeligt at mærke, at dagene bliver længere, men eftersom vi tydeligvis ikke får noget rigtigt vintervejr i år, så kunne jeg altså godt tænke mig, at vi sprang direkte til foråret og solskinnet, tak.

Men eftersom vejret jo har en tendens til at være en upålidelig kælling (pardon my French), så tænker jeg, at det kan blive nødvendigt selv at gøre en indsats, for at styrke energiniveauet – eller i hvert fald at gøre de aktive timer, så gode som muligt. Og her kommer den næste månedes udfordring ind i billedet, for i næste måned skal vi arbejde med vores sind, vores koncentration og vores nærvær. I februar skal vi være mindful.

Januars udfordring lyder: nyd minimum 2 minutters mindfulness om dagen

Det kan både være selvstyret eller guidet, det kan være aktiv meditation, eller måske bare et øget nærvær. Personligt har jeg tænkt mig at give mig i kast med lidt let meditation og nogle afspændingsøvelser, og gerne med app’en Calm, som jeg har været ret glad for førhen. Her kan man blandt andet vælge sin favorit baggrundslyd til selvstyret meditation, eller man kan køre en guidet bodyscan, som hjælper med at afspænde i kroppen. Man indstiller selv, hvor længe meditationen skal vare, og en dejlig autentisk gong gong-lyd bringer dig tilbage til virkeligheden.

Nu er der sikkert nogen, der tænker “2 minutter? Det var godt nok ikke længe!”, og nej, det er det bestemt heller ikke. Men det vigtigste er, at man får en succesoplevelse ud af det, og hvis man som jeg er ganske urutineret i meditation, så kan det være svært nok at berolige sindet i bare 2 minutter. Til gengæld kan selv den korteste session efter min erfaring, give en herlig fornemmelse af ro i kroppen, så jeg ser det som en win win.

Og hvis du allerede er rutineret, så er det jo bare med at forlænge dine sessioner, så du får mest muligt ud af dem, ligesom jeg bestemt vil opfordre jer til at sætte flere minutter på, efterhånden som I får lettere ved at holde koncentrationen.

Regnvåde tusindfryd
Hvad er jeres forhold til mindfulness, og har I lyst til at være med på endnu en udfordring, der gør godt for sindet?

You may also like

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.