Den der weekendtur i Riga

Sortehovedernes Hus

Okay, det er allerede tre uger siden vi kom hjem fra Riga igen. Say what? På den ene side har jeg det som om, at det var i en helt anden livstid, fordi jeg har haft så travlt siden. Men på den anden side – hvor pokker blev maj af?!
Men af sted det var vi – og sikke en tur vi havde! Phew, fire dage med fuld fart på, siger jeg bare. Vi nåede at se og opleve  meget på vores lille bitte tur, så her kommer en lille bitte guide til den lettiske hovedstad, Riga.

Jeg var af sted sammen med mine fem skønne veninder fra gymnasiet, og vi boede med Airbnb i en loftslejlighed lidt uden for byen. Til vores behov var det super fint, selvom vi dog have nogle ærgerligt problemer med vandet på grund af vejarbejde. Den slags kan man bare ikke forudse, og vores udlejer var rigtigt flink til at hjælpe os!

I dagstimerne var vi på to gratis, guidede ture rundt i byen, hvor vi fik set de største attraktioner og hørt de bedste historier. Vores guide begge dage (Edvards, tror jeg vi blev enige om at han hed?) var rigtigt god til at formidle historien, og der er nok at tage af i en by som Riga, der har været besat af alle stormagter og kun har været selvstændig i godt og vel 25 år. Skulle I selv have lyst til at prøve én af de gratis ture, så starter de hver dag klokken 12 lige foran Peterskirken.

På turene besøgte vi blandt andet en statue af Bremermusikanterne, som er Rigas gnid-for-held-og-lykke-monument. Det gælder om at ramme et dyr så højt oppe som muligt, for at få mest muligt held. Lad os bare sige, at det er sværere, end det ser ud at ramme hønen på toppen, haha!

Vi så naturligvis også byens smukke Frihedsmonument og det famøse Kattehus. Det sidstnævnte blev bygget af en handelsmand, der var sur over at han ikke måtte være medlem af en eksklusiv handelsklub for tyskere. Så han satte to katte på toppen af sit hus, som… vendte måsen mod tyskerklubben. Det var de rige tyskere naturligvis ikke glade for, så manden blev sagsøgt, tabte og blev tvunget til at vende kattene den anden vej, haha. Skøre riganesere ;)

Riga er især kendt for sin smukke arkitektur, og selvom det er art nouveau-distriktet der er mest berømt, så synes jeg virkelig også at resten af byen var meget smuk med fine farver, smukke detaljer og yndige blomster over alt. Og så har de virkelig et eller andet med katte i den by. Vi så op til flere små, søde huse som det lille kattehostel her. Det må være den ultimative by at leve i som skør kattedame, haha!

Der bliver på ingen måde sparet på pastelfarverne på byens bygninger, hvilket også tydeligt ses på De Tre Brødre, som er blandt byens mest berømte bygninger. De er jo også bare vildt yndige!

Vi spiste også en masse utroligt lækker mad på turen, som jeg helt ærligt godt lige kunne spise en portion mere af lige nu! De dybstegte svampe fik jeg på Fat Pumpkin, som er en mega sød og hyggelig vegetarisk restaurant, som ligger lige på den anden side af Peterskirken. Bøf og bygotto fik jeg derimod på Milda, som ligger lidt skjult inde i en baggård, men som laver super lækker mad i lidt mere traditionel stil.

Derudover fik vi også sushi på Tokyo, som er en kæmpe sushi-kæde vi havde fået anbefalet af rigtigt mange. Helt ærligt, så var jeg ikke fan, men det var billigt, og ganske udmærket. Langt bedre var derimod Indian Raja, som også ligger lige ved siden af Peterskirken. Maden var så god og servicen var helt i top. Mere af dét, tak!

Seks trætte piger i flyveren på vej hjem!

Efter tre helt vanvittige dage hoppede vi på morgenflyveren tilbage til DK, fuldstændigt udmattede, men fyldt med oplevelser! Vi nåede desværre kun en meget hurtig tur igennem Det Centrale Marked, hvor vi ellers godt gad at have brugt mere tid (og penge!), men ellers nåede vi mere eller mindre det hele. Det kan godt lade sig gøre at se det vigtigste i Riga, når man kun har tre døgn, men vi kunne helt sikkert også sagtens have brugt længere tid i den smukke by.

Heldigvis er det også en svinebillig by, så skulle trangen melde sig, kan vi jo altid rejse tilbage en anden god gang. Vi gav hver 700 kroner for fly og overnatninger, og selvom vi spiste god mad ude hver eneste dag, så tror jeg stadig ikke nogen af os har brugt meget mere end 1.000 kroner på selve turen. Byen får i hvert fald mine varmeste anbefalinger med herfra!

Næste ferie bliver en helt anden for mit vedkommende. Min kæreste og jeg har nemlig bestilt sommerferie til Gran Canaria til august, og jeg glæder mig. Har I nogle gode forslag til den lille ø, så modtages de med kyshånd i kommentarerne :)