Anmeldelse: Tusinde etager

[Denne bog er modtaget som anmeldereksemplar af Gyldendal. Alle ord og holdninger er mine egne.]

Tusinde Etager af Katharine McGeeTusinde Etager af Katharine McGee

Tusinde Etager af Katharine McGee
Tusinde etager (oprindeligt The Thousandth Floor) af Katharine McGee. Udgivet på forlaget Gyldendal i 2017. 4 ud af 5 stjerner.

New Yorks skyline i år 2118 er præget af et enormt tårn. Tårnet er 1.000 etager højt, og i det lever lever en hel by i byen lige fra den fattigste slum i de nederste etager og til den rigeste overklasse helt oppe i Tårnets top. Mellem top og bund flettes Leda, Eris, Rylin, Watt og Averys liv ind mellem hinandens, og de må alle kæmpe en kamp for at bevare deres tilværelse og overleve i Tårnet.

Nogle gange er kærlighed og kaos det samme.

Tilbage i november, da årets BogForum løb af stablen, forelskede jeg mig i et citat på et postkort fra Gyldendal. Få linjer trykt på et lille kort og jeg vidste med det samme, at jeg blev nødt til at læse Tusinde etager. En futuristisk ungdomsroman som lover drama på niveau med intet mindre selveste Gossip Girl! Det er store løfter at give, men heldigvis formår McGee at indfri dem til fulde. Der er intriger, der er drama, der er spænding og der er karakterer, som jeg ville ønske, jeg kunne have tilbragt meget mere tid med.

Jeg elsker at læse om ekstravagante, rige liv, og de ekstreme kriser der kun kan opstå for den slags figurer. McGee har formået at fylde universet med nyskabende opfindelser, som fuldender illusionen om et fremtidssamfund, som både kan være luksuriøst og ludfattigt. Desværre bliver det lidt overvældende konstant at skulle forholde sig til nye, komplicerede teknikker,  men jeg ville ikke have været dem foruden, selvom de kræver ukarakteristisk meget af læseren.

Og under hendes bare fødder lå verdens største bygningsværk, en hel verden i sig selv. Hvor mærkværdigt, at der befandt sig millioner af mennesker under hende i dette øjeblik, i færd med at spise, sove, drømme, røre ved hinanden.

Jeg havde på forhånd lidt en forventning om, at det her var én af den slags bøger, som jeg kun ville holde af med en vis distance. Én af dem, hvor de rosende ord akkompagneres af et forbehold for genrens generelle mangler. Men jeg tog fejl. Den her bog var så intens, så overdreven, så opfindsom og dog så velkendt, at jeg ikke kunne andet end at elske den af et oprigtigt hjerte, og jeg tæller allerede ned til efterfølgerens udgivelse. Jeg er ikke klar til at forlade Tårnet endnu!

Tusinde Etager af Katharine McGee Tusinde Etager af Katharine McGee