Anmeldelse: The Power

Bogforside af The Power, skrevet af Naomi Alderman
The Power af . Udgivet på Penguin Books i 2017. 4 ud af 5 stjerner.

Unge kvinder over hele verden opdager langsomt, at de har en kraft i sig. En kraft til at skabe elektricitet i deres håndflader, som gør dem i stand til at påføre andre både nydelse og smerte. Pludselig er kvinderne det stærke køn, men i vores konfliktfyldte verden er det ikke nødvendigvis en gave i sig selv. I den nye virkelighed må både mænd og kvinder kæmpe for at finde deres plads i verden, hvilket er lettere sagt end gjort.

These things are happening all at once. These things are one thing. They are the inevitable result of all that went before. The power seeks its outlet. These things have happened before; they will happen again. These things are always happening.

Læs også:Anmeldelse: The New York Trilogy

Jeg har haft svært ved at afgøre, hvad jeg synes om den her bog. Mest af alt nok fordi den bringer nogle budskaber på banen, som er så komplekse, at jeg har svært ved at rumme dem. Men samtidig formår den også at male verden i et helt nyt lys – i hvert fald ét, som jeg aldrig har oplevet før. Den piller ved nogle helt basale forståelser af køn, som ligger så dybt i de fleste af os, at det faktisk er en smule skræmmende at blive konfronteret med det.

Alderman har taget nogle vildt interessante skridt i sin opbygning af historien. For det første har hun opdigtet et mandligt pseudonym til sig selv (gotta love a good anagram, huh?), som hun er i dialog med om bogens handling. For det andet skal den forestille at være baseret på historiske og arkæologiske fund – Hollywoods gode gamle “baseret på virkelige hændelser” – hvilket skaber nogle helt uventede konflikter, som gør bogen endnu mere fascinerende.

Læs også: Anmeldelse: Transfervindue

Mens jeg læste bogen, spurgte min veninde, hvordan den var, og alt jeg kunne svare, var noget i stil med: “fuldstændigt vanvittig”. Og jeg står ved mine ord. For selvom jeg stadig ikke er sikker på, om jeg egentligt kunne lide bogen, så vil jeg klart anbefale den. Hvis du har bare en smule interesse i dynamikken mellem kønnene. Eller hvis du trænger til noget helt særligt og anderledes litteratur.