Anmeldelse: The end of Alice

TheEndOfAlice_2 photo 9b0be4dd-f1d0-47f1-bf2d-8bbebfc6fa17_zpsmmeann6o.jpg

TheEndOfAlice_3 photo 4a65ef46-6984-4e33-9a74-6c8d26c1b8f4_zps7uk42q2k.jpg
The End of Alice af A. M. Homes. Udgivet på forlaget Granta i 2013 (oprindeligt 1996). 4 ud af 5 stjerner

En erfaren pædofil sidder i fængsel på 23. år og har efterhånden affundet sig med, at han med sine tilbøjeligheder hører til derinde. Gennem sine mange år som indsat har han modtaget meget post fra forargede borgere, fortvivlede forældre og forundrede fans, men hans interesse er svundet som årene er gået. Det ændrer sig dog, da han en dag modtager et brev fra en ung college-studine, som søger hans råd til at forføre en 12-årig dreng i hendes nabolag, og han pludselig føler en hidtil ukendt trang til at vende tilbage til verden udenfor. Studinen er naturligvis alt for gammel til hans smag, men der er alligevel noget ved hende. Noget der drager ham. Noget der minder ham om hans elskede Alice.

Alice, I hand you her name gently, suggesting that if you hold it, carefully as I do, pressed close to the heart, you might at the end of this understand how confusing the beating of two such similar hearts can be and how one finally had to stop.

Vi har efterhånden læst mange besynderlige bøger i læseklubben, og vi spreder os bredt ud over både de lette og de svære genrer. Nogle bøger har været vidunderlige, andre har været ulidelige, men ingen har endnu været så gruopvækkende og fuldkommen smertefulde at læse sig igennem som The End of Alice. For én ting er, at A. M. Homes skriver ufatteligt smukt. Hendes ord er nærmest som lyrik lige fra første side, og det kræver både træning og tilvænning at få mening ud af hendes lange og komplicerede ordsammensætninger. En anden ting er det hun skriver om, som er dybt forstyrrende og efterlader én i en komplet tilstand af afsky. Homes beskriver pædofili, voldtægt, mishandling, begær og bedrag som noget smuk, og alt bliver beskrevet ned i mindste detalje. Intet er overladt til fantasien. Lige meget hvor lidt du så ville ønske, at den slags aldrig skulle blive en del af dine tanker. Og eftersom bogen er skrevet fra den pædofiles synspunkt, er det hele naturligvis beskrevet som noget, der ikke bare er i orden. Det er ønskværdigt.

The End of Alice var på mange måder noget nyt for mig. Det var første gang jeg læste noget af A. M. Homes. Det var første gang jeg læste en bog med så meget seksuelt indhold (E.L. James go home!). Det var første gang jeg læste en bog, hvor jeg 90% af tiden sad med ansigtet lagt i en frastødt grimasse. Det var første gang jeg tog mig selv i at lave overspringshandlinger i stedet for at læse skønlitteratur! Det var bare så psykisk hårdt at læse den her bog, at jeg konstant udsatte læsningen, til trods for at selve historien lokkede. Bogen var fuld af symbolik, som jeg ikke gav mig tid til at dvæle ved. I stedet hastede jeg igennem siderne for at kunne lægge bogen fra mig og få den på afstand igen.

Is it possible that as my age advances, the acceptable limit of their years also rises? The idea that if I live to be eighty, I will find forty-year-olds attractive, will think them babes, is a thought that should I ever think it, I hope will be seconded by the impulse toward suicide.

Jeg har virkelig svært ved at afgøre, hvad jeg egentligt synes om den her bog, for den var en helt enestående læseoplevelse, og ingen kan tage dens skønhed fra den. Den er i bund og grund ret tæt på at være fantastisk. Men samtidig var den så forfærdelig en oplevelse, at jeg helt ærligt nok ikke kunne finde på at opfordre nogen til at læse den. Det er sjældent jeg kan se, hvad folk mener, når de siger, at en bog var kontroversiel og skabte røre, da den udkom, men i dette tilfælde er jeg ikke i tvivl. Det her er ikke en bog for sarte sjæle.

TheEndOfAlice_1 photo 25084c3e-24a1-43ab-ab48-7646ef74ed26_zpsbni6yoaz.jpg