Anmeldelse: Slade House

Slade House af David Mitchell. Udgivet på forlaget Sceptre i 2016. 4 ud af 5 stjerner

Skulle du være så uheldig at bevæge dig ned af Slade Alley på den helt rette årstid, i det helt rette år, risikerer du finde den mest vidunderlige have du nogensinde har set. En have, som der slet ikke burde være plads til inde midt i byen, men som ikke desto mindre ligger der. Har du først fundet vej ind i den smukke have, vil du slet ikke have lyst til at forlade den. Skulle du alligevel forsøge at vende hjemad, vil du sandsynligvis finde, at det ikke længere er en mulighed. Præcis som det ikke var muligt, for den der besøgte haven for syv år siden. Eller syv år før ham. Eller hende syv år tidligere endnu…

At last, I feel my Valium kicking in. Reds are glossier, blues glassier, greens steamier and whites see-through like one layer of a two-ply tissue. I’m about to ask Mum how such a big house and its garden can possibly fit in the space between Slade Alley and Cranbury Avenue, but my question falls down a deep well with no bottom, and I forget what I’ve forgotten.

Har jeg nogensinde fortalt jer, hvor meget jeg elsker David Mitchell?? Den mand er simpelthen en sand mester udi alle skrivekunstens genrer, og han formår simpelthen at blæse mig bagover, hver eneste gang jeg samler et af hans værker op. Senest var det Bone Clocks, som jeg stadig ikke er stoppet med at tænke over, og derfor var det naturligvis også med et vidst pres på Mitchells skuldre, at jeg begyndte på denne lille skønhed. Et pres som han uden tvivl levede op til i stor stil. I Slade House har han skabt den perfekte efterårshistorie med gys, drama, spænding og små, korte historier, som efterlader læseren med en trang til mere.

Mitchell er berømt og berygtet for mange ting. Først og fremmest har han et enestående talent for at blande genrer, tider og karakterer på kryds og tværs, og stadig formå at skabe én sammenhængende og som regel vidunderlig historie. Derudover har han også for vane at være intertekstuel med sig selv! Det lyder måske en anelse egoistisk, men der er altså noget vidunderligt over at gense en gammel bekendt fra et andet univers, nu gennem andres øjne. Og det var især dette trick, som skabte så stor en del af Slade House. For ingen af os i læseklubben havde på nogen måde opfattet på forhånd, at bogen faktisk var en form for sidehistorie til førnævnte Bone Clocks. De af os, der havde læst bogen nød de små gensyn, som gradvist blev oftere og oftere, indtil vi pludselig befandt os i den selvsamme kamp mellem godt og ondt, som dominerede Bone Clocks. Mens det var en fryd for os, måtte vores uindviede-i-Mitchell medlem sidde tilbage med en stærk følelse af, at der var noget hun gik glip af.

In the mirror, there’s a black spot there. Something… oozes out, and hovers there inches from my eyes, look: a clear cloud of stars, small enough to fit in your cupped palms. My soul. Look. Look. Beautiful as, as… Beautiful.

Selvom jeg beundrer Mitchells skriverier i stor stil, så er manden ikke ufejlbarlig. Udover at bogen burde være kommet med en Bone Clocks-advarsel, så er det desværre heller ikke hans mest elegante bog. Historien er medrivende fra start til slut, men selve formidlingen af historiens omdrejningspunkt kunne have været udført bedre. Men i det store hele er det jo bagateller, når man sidder med så fantastisk en læseoplevelse mellem hænderne!