Anmeldelse: Rock War

Rock War 1 – Det første slag af Robert Muchamore. Udgivet i 2015 (oprindeligt 2014) på forlaget Gyldendal. 2 ud af 5 stjerner.

Jay drømmer om at være med i et rigtigt band. Han vil ikke bare spille musik for sjov, han vil spille for tusindvis af mennesker mens de taktfuldt råber hans navn i kor. Summer vil egentligt helst bare gerne være for sig selv, men da hun pludselig bliver tvunget til at synge, finder hun ud af, at der er mere i verden end bare hendes syge bedstemor. Og til hendes store overraskelse kan hun faktisk lide det! Dylan forsøger at skabe sin egen identitet uden hans rige rockstarfar, men langsomt begynder han alligevel at følge i sin fars fodspor.

Rock War er den ultimative ungdomsfortælling. Historien er sprængfyldt med uskyldig kærlighed, identitetskriser og store drømme. For hver side man vender i den punkede bog rammes man af et nyt drama der gang på gang overgår al forstand. Udfordringerne strækker sig lige fra eftersidning, mobning og ondskabsfulde søskende til tyveri, overfald og voldtægtsforsøg. Intet er for småt, intet er for stort, og tempoet er konstant i top. Faktisk var det en overgang lige før jeg blev helt forpustet i forsøget på at følge med!

Historien skifter mellem at følge henholdsvis Jay, Summer og Dylan, som fuldstændigt uafhængigt af hinanden udlever musikdrømmen. Desværre var fordelingen ikke helt fair, og lige fra starten holdt jeg langt mere med Jay end de to andre. Og Dylan var helt uden for kategori, da han først blev introduceret meget sent i bogen og hans historie på ingen måde følger de andres. Han virkede som en irrelevant parentes i mellem de to andre.

Bogen virker som én lang intro til den egentlige historie, som kommer til at udfolde til i de kommende bøger. Og det tror jeg faktisk virker til seriens største fordel, for nu kender jeg karaktererne og er dybt fanget af deres individuelle dramaer. Jeg har lyst til at vide mere om dem! Og dermed har Muchamore sikret sig et trofast publikum til seriens ende.
Selvom bogen muligvis ikke kommer til at få nogen æresplads på min bogreol, så er jeg ikke et sekund i tvivl om, at situationen havde været en helt anden, hvis jeg havde læst bogen i mine teenageår. Historien er helt perfekt til de tidlige år med enorm usikkerhed og endnu større drømme. Og selvom jeg muligvis er vokset fra bogen, så hænger den alligevel fast i mine tanker her længe efter den blev færdiglæst.
Lige meget om man er dreng eller pige, så kan man uden tvivl føle sig hjemme i denne bog, og det er en egenskab, som overstråler enhver form for stjerneuddeling fra sure, gamle anmeldere som mig.

Tak til Gyldendal for anmeldereksemplar.