Anmeldelse: Ravnenes Hvisken-trilogien

Bøgerne er modtaget til anmeldelse af forlagene Carlsen og Gyldendal.

Ravnenes Hvisken 1-3 af Malene Sølvsten, anmeldelse
Ravnenes Hvisken 1-3 af Malene Sølvsten. Udgivet i 2016 – 2018 på forlagene Carlsen og Gyldendal. Samlet 5 ud af 5 stjerner.

Anne har levet hele sit liv alene – kastet fra den ene plejefamilie til den næste uden noget fast holdepunkt, og da hun endelig begynder at kunne se frem til selvstændigheden og hendes 18-års fødselsdag, bliver hun hvirvlet ind i en verden af mystik og magtfulde væsner. Pludselig må hun tage stilling til, hvad en gud er, om folk er enten gode eller onde, og hvad Ragnarok overhovedet betyder? Samtidig må hun værne om sit skrøbelige hjerte og navigere i ikke bare én, men to truede verdener.

Mens de to afdøde mænd krammede, faldt det mig ind, at jeg befandt mig i et gravkammer Allehelgensaften sammen med to spøgelser, et friskt lig, en masse skeletter og en menneskeædende ulv. Hvad mon det sagde om mig, at jeg ikke syntes, at det var specielt uhyggeligt?

Jeg læser generelt ikke ret meget oprindeligt dansk litteratur, da det ofte lider under lidt for meget jantelov efter min mening. Det er som om de danske forfattere ikke altid tør tage det helt store skridt, og gøre deres værker kæmpemæssigt storslåede. Men det er ikke tilfældet for Sølvsten. Hun tager fat om intet mindre end verdens undergang, og hun gør det med stil! På samme tid er det også bare en historie om kærlighed og ensomhed – og på den måde bliver et univers fyldt med jætter, guder, hekse og magi så uendeligt let at forholde sig til. Det hele er enormt gennemarbejdet, karaktererne er fulde af fejl og facetter, og selvom det hele foregår i en alternativ virkelighed, så er historien enormt rammende for vores verden.

Det er svært for mig at sige ret meget negativt om serien, for jeg elskede den virkelig. Skulle jeg finde et lille bitte kritikpunkt, så er det, at den sidste halvdel af bind 3 pludselig virkede en smule forhastet. Om det skyldes, at Sølvsten havde travlt med at nå deadline, eller at jeg havde travlt med at læse bogen færdig, ved jeg ikke, men for mig var der en minimal forskydning i det hele hen mod slutningen. Dog på ingen måde nok til at dulme den lammende følelse af afsked, da sidste side var vendt. I’m not ready to let go yet…

Ravnenes Hvisken 1-3 kan anbefales til alle, som elsker at læse fantasy, samfundskritik, ungdomslitteratur, kærlighedshistorier, thrillers – ja, faktisk kan serien nærmest anbefales til alle. Hvis altså du er klar til at få knust din sjæl, meste dagevis af dit liv og opleve stærke romantiske konflikter, haha!