Anmeldelse: Odinsbarn (Ravneringene 1)

Odinbarns af Siri Pettersen Odinbarns af Siri Pettersen

Odinbarns af Siri Pettersen
Odinsbarn af Siri Pettersen. Udgivet på forlaget Høst & Søn i 2016. 5 ud af 5 stjerner.

Hirka har ikke nogen hale. Far siger, at ulvene tog den, da hun var spæd, så bortset fra en masse sære blikke har det aldrig påvirket hende særligt meget. Men nu nærmer Ritualet sig, hvor Rådet skal vurdere, hvor stærk Hirka og alle andre 15-årige er i Evnen. Problemet er bare, at Hirka ikke har Evnen! Tiden er inde for Hirkas far til at indrømme sandheden – Hirka er ikke ligesom alle andre. Hirka er ikke af Ymslægt. Ulvene tog aldrig Hirkas hale, for hun er slet ikke født med en. Hirka er et Odinsbarn. Hun er et Mennskr. Hun er Råddenskaben.

Hirka mærkede hans ord kriblei kroppen som myrer. De indebar fare, selv om hun ikke forstod dem. Eller ville forstå. Hans stemme lød som fjern torden. Der var uvejr i ordene, men der var ingen steder, hun kunne syge ly.

Plottet i Odinsbarn er alt, alt for storslået og komplekst til på nogen som helst måde at kunne beskrive det på få linjer, uden at bogen mister al sin værdi. Min beskrivelse gør på ingen måde historien ære, for det her er helt ærligt noget af det bedste fantasy, jeg nogensinde har læst! Det er helt oppe i samme kaliber som His Dark Materials og Harry Potter – selvom serierne på ingen som helst måde kan sammenlignes.

Nordisk Mytologi er det helt store i øjeblikket med bøger som Ravnenes Hvisken og Norse Mythology, som på hver deres måde (og i hver deres skala) imponerer deres læsere i stor stil. Og Pettersens serie om Ravneringene er mere end værdig til at melde sig ind i det fine selskab. Den her bog har virkelig det hele. Der er spænding, nye verdener, mystisk, drama, hemmeligheder, fare og selvfølgelig kærlighed. Den er så kompleks og bevæger sig så langt over sine +500 sider, at man aldrig nogensinde ved, hvor man er på vej hen, eller hvor historien vil ende. Og så er den bare hamrende velskrevet! Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har læst en historie, der inkluderede en forelsket 15-årig, hvor det ikke har været enten urealistisk eller bare direkte klamt, men ikke her. Det er så fint og rørende beskrevet, at jeg støttede op om det hele vejen igennem.

Hun lukkede sine øjne og lyttede til hans hjerteslag. Den dejligste lyd hun nogensinde havde hørt. Og alligevel den værste. Hun havde fået smagt det, der aldrig kunne blive hende. Ikke uden det tog livet af ham. Det var ikke til at bære.

Jeg kunne rose den her bog fra nu af og til verdens ende, og jeg ville stadig ikke blive færdig. Og alligevel kan det siges så simpelt: den er fantastisk. Læs den, og gør det med det samme. Min eneste tvivl lige nu, er om jeg skal læse 2’eren med det samme, eller jeg skal vente til 3’eren udkommer her til foråret. Stensikkert er det, at jeg må have mere!