Anmeldelse: Mirror Mirror

[Dette indlæg indeholder reklame, idet bogen er sendt til anmeldelse af Politikens Forlag]

Mirror Mirror af Cara Delevingne

Mirror Mirror af Cara Delevingne
Mirror Mirror af Cara Delevingne. Udgivet i 2017 på Politikens Forlag. 3 ud af 5 stjerner.

Leo, Rose, Nai og Red vidste ikke, at det de manglede i deres liv, var hinanden, førend deres underviser tvang dem sammen i et musikprojekt, og bandet Mirror Mirror opstod. Med dét fandt de deres plads i verden og i hinandens liv. Da Nai en aften forsvinder sporløst, og først flere uger senere bliver fundet på grænsen mellem liv og død, må gruppen hver især erkende deres hemmeligheder og stå sammen for at finde ud af, hvad der skete med deres veninde.

Folk tror, hun er selvsikker, selvglad, opmærksomhedshungrende, at hun vil ses og høres og være i rampelyset. Men i virkeligheden vil hun være i lyset, fordi hun er bange for mørket. Hun vil ses, fordi hun er bange for at være alene. Hun søger anerkendelse, fordi hun inderst inde hader sig selv.

Cara Delevingne – model, skuespiller og nu også forfatter?! Det skulle i hvert fald have lov til at komme an på en alvorlig prøve, da tilbuddet om at læse Mirror Mirror tikkede ind i mail-indbakken. Det huer mig ikke rigtigt, at bogen klart sælges mere på hendes navn (seriøst, der er åbenbart en medforfatter, men han nævnes knapt nok!), end på selve indholdet, men plottet lød ikke desto mindre interessant, og det vil til enhver tid være den afgørende faktor for mig. Og det skulle da også vise sig, at bogen rent faktisk var enormt velskrevet! Historien flyder let uden kluntede konstruktioner, som ellers ofte ses hos nye forfattere.

Selve plottet var som ventet ganske interessant, men måske også en smule for meget af det gode til min smag. Jeg har aldrig rigtigt brudt mig om de der de-voksne-forstår-alligevel-ingenting-så-nu-klarer-vi-os-selv historier, som den her i høj grad var, og dramaet blev bare alt, alt for intenst. Til gengæld var sidehistorierne enormt medrivende, og jeg længtes hele vejen igennem efter at lære med om karaktererne og de udfordringer, de stod med hver især.

Mirror Mirror af Cara Delevingne

Sommetider er mit hoved så fuldt af mørke. Som en slags tåge, der forhindrer mig i at se de gode ting, mærke de gode ting. Altid gør ondt dybt indeni. Men det er kun mig og kun lige nu. En anden dag rammer det måske en anden, en, jeg ikke kender eller holder af, en anden, der sidder og ser ud af vinduet og venter på, at daggryet skal fylde himlen med drømme.

Delevingne skal have point for at tage nogle svære og vigtige emner op og starte nogle dybe tanker, men hvis hun virkelig skriver den efterfølger, hun lægger op til sidst i bogen, så skal hun måske overveje at skrue en smule ned for dramaet, tak.

Mirror Mirror af Cara Delevingne