Anmeldelse: Lykkelige mennesker læser og drikker kaffe

[Denne bog er modtaget til anmeldelse af Politikens Forlag]

Lykkelige mennesker læser og drikker kaffe af Agnés Martin-Lugand
Lykkelige mennesker læser og drikker kaffe (oprindeligt Les gens heureux lisent et boivent du café) af Agnès Martin-Lugand. Udgivet på Politikens Forlag i 2018. 2 ud af 5 stjerner

Dianes liv var perfekt. Hun havde sin elskede mand, sin vidunderlige datter og sin populære bogcafé Lykkelige mennesker læser og drikker kaffe i Paris’ gader. Men da hendes mand kører galt med datteren på passagersædet og de begge omkommer, styrter hele Dianes liv i grus, og hun må flygte fra minderne. Ved et tilfælde ender hun i en lille bitte irsk kystby, hvor et nyt liv venter. Men er hun klar til at give slip på fortiden?

Man fortalte mig, at de sad og pjattede i bilen, da varevognen ramte dem. Jeg sagde til mig selv, at de døde, mens de lo højt. Og at jeg ville ønske, jeg havde været hos dem.

Læs også: Anmeldelse: 9. november

Har I nogensinde læst en titel på en bog, der var så perfekt som den her? Sjældent har sætningen You had me at hello været så passende, for jeg var vitterligt solgt, det sekund jeg læste den titel. Og helt ærligt – det er jo sandt, ikke? Netop fordi det er så sandt, bliver titlen også det perfekte billede på Dianes situation, for hun hører ikke længere til i den eksklusive klub af lykkelige mennesker, som ellers var hele hendes liv før katastrofen, og hvordan kommer man så videre, når man ikke længere er den, man var?

Jeg troede virkelig, at Martin-Lugand havde fat i noget helt fantastisk her, og de første mange kapitler var da også hjerteskærende smukke. Mine tårekanaler var under hårdt pres for at holde mine kinder tørre – indtil selve plottet begyndte. Fra det sekund Diane rykker fra Paris til den lille irske flække, gik romanen fra at være en smuk, rørende fortælling til at være generisk og halvflad. Historien var stadig både spændende og medrivende, men den virkede umanerligt meget som noget, jeg havde hørt før, og udviklingen gik direkte fra A til Z uden nogen form for mellemspil.

Desværre var Lykkelige mennesker læser og drikker kaffe ikke den storslåede fortælling om sorg, jeg havde forestillet mig. Den var derimod en virkelig fin kærlighedshistorie, som måske ikke rykker vildt ved det velkendte, men som stadig var fuld af skønhed. Jeg kan fuldt ud anbefale den til alle, der elsker historier som P.S. I love you og lignende fortællinger.