Anmeldelse: Kunsten at være normal

[Denne bog er modtaget som anmeldereksemplar fra Politikens Forlag. Alle ord og holdninger er mine egne.]

Kunsten at være normal af Lisa WilliamsonKunsten at være normal af Lisa Williamson

Kunsten at være normal af Lisa Williamson
Kunsten at være normal (oprindeligt The art of being normal) af Lisa Williamson. Udgivet på Politikens Forlag i 2017. 2 ud af 5 stjerner.

David har altid vidst, at han i virkeligheden var en pige. Nu er han teenager, og mens hans drengekrop mere og mere begynder at ligne en mands, vokser hans selvhad for hver dag der går, men han tør stadig ikke fortælle sine forældre sandheden. Den hemmelighedsfulde Leo, som starter på årgangen over David, virker ikke umiddelbart selv til at have super godt styr på sit eget liv, men måske han alligevel kan hjælpe David til at finde sit sande jeg.

Mens jeg fylder opvaskemaskinen, og min krop er tung og træt, mærker jeg en tåre trille ned af min kind. Skrækslagen tørrer jeg den væk. Den efterlader en udtværet, sort plet på min hånd. Klokken er kun ni, der er flere timer, til mine forældre kommer hjem, men jeg går op, tager kjolen og parykken af og renser makeuppen af. Resterne af den ligner en beskidt regnbue, da sminken løber ud i afløbet.

Det kan tælles på meget få hænder, hvor mange bøger jeg har læst, som inkluderede transkønnede personer. Faktisk er jeg ret sikker på, at det her var den første, hvorfor jeg også glædede mig helt enormt til at læse, hvad Williamson havde fundet på. Det er så vigtigt for alle os andre, som tilhører flertallet, at forstå hvordan det er at tilhøre en minoritetsgruppe, hvad end det er seksuelt, kønsligt eller noget helt tredje. Desværre er Kunsten at være normal bare ikke en bog, som hjælper på noget som helst.

Der var ikke et eneste tidspunkt i løbet af bogens 402 sider, hvor jeg reelt set følte med hverken David eller Leo. Jovist, deres hverdagsdrama var da medrivende og mysterierne lokkende, men jeg kunne ikke mærke karaktererne og deres dybereliggende konflikter, hvilket gjorde hele historien overfladisk og overflødig. Oven i det virker det som om, at alle Davids bevæggrunde for at ønske at leve som en pige går stik imod alt, hvad vi kvinder i dag kæmper for undslippe i ligestillingens navn. David er måske en pige, men nogen feminist er han bestemt ikke…

Jeg står på tæer og spejder efter Leos bus, mens jeg nyder vintersolen i mit ansigt og den krystalklare himmel over mig. Morgenen føles frisk og fuld af optimisme, og jeg kan ikke lade være med at føle mig håbefuld på Leos vegne, det skal nok ende godt alt sammen.

Jeg havde glædet mig til en humoristisk og rørende roman, som kunne give mig et lille bitte indblik i, hvordan det er at være født i den forkerte krop, men det var desværre ikke her, jeg skulle få det. Alt lige fra titel til indhold ramte for mig helt ved siden af og virkede misforstået. Bogen får point for at tage det vigtige emne op og trods alt være okay underholdende, men mere end det kunne den ikke præstere.