Anmeldelse: Knivens stemme – Chaos Walking #1

[Denne bog er modtaget til anmeldelse af forlaget CarlsenPuls]

Knivens Stemme; Chaos Walking-trilogien; bog 1; Patrick Ness
Knivens Stemme (oprindeligt The Knife of Never Letting Go) af Patrick Ness. Udgivet i 2018 på forlaget CarlsenPuls. 3 ud af 5 stjerner.

Todd er den yngste af alle bosætterne på planeten New World, for han var den sidste, der blev født, før planetens oprindelige befolkning slap en dødelig virus løs, som dræbte alle kvinder. Og som om det ikke var slemt nok, så gjorde virussen det også muligt for alle at høre hinandens tanker, så de nu lever i en verden af uendelig Støj fra mænd og dyr. Intet kan skjules, intet er hemmeligt – og sådan er det bare. Men da Todd finder en ung pige ude i sumpen, som både er levende og uden Støj, begynder hans verden langsomt at falde fuldstændigt fra hinanden.

Og det er bare ordene, stemmerne, der snakker og jamrer og synger og græder. Der er osse billeder. Der er billeder som kommer farende ind i ens tanker, uanset hvor meget man ikke vil ha det, billeder af minder og fantasier og hemmeligheder og planer og løgne, løgne, løgne. For man ka godt lyve i Støjen, selvom alle ved hva man tænker, ka man godt begrave ting under andre ting, man ka skjule tingene lige for næsen af dem, hvis man bare ikke tænker dem klart, eller hvis man overbeviser sig selv om, at det man gemmer er sandt, og hvem sku så hive det op af floden og vide, hvad der er rigtigt vand, og hva man ikke blir våd af?

Jeg har gjort noget meget atypisk i mit resumé, som jeg normalt ellers altid forsøger at undgå. Jeg har spoilet en del af plottet for hårdt – i hvert fald i forhold til alle andre beskrivelser af bogen jeg har læst rundt omkring. Og det er helt bevidst, at jeg har gjort det, for jeg sad selv med et altoverdøvende raseri i kroppen mens jeg læste bogen, over alle de hemmeligheder, der bliver holdt hemmelige uden noget som helst andet argument, end at det skal få dig til at læse videre. Det er simpelthen det mest dovne kneb i forfatterens håndbog, og jeg hader det. Især fordi jeg ved, at Ness er så meget bedre end det!

Det er ærgerligt, at sådan en fjollet ting skal dominere min læseoplevelse, for bortset fra det, så synes jeg faktisk, at det var en rigtigt spændende bog. Jeg kunne ret gode lide karakterudviklingen, og især Manchee den talende hund var absolut bedårende (ja, jeg er hamrende hundeskruk, lad mig være…)! Jeg var også ret betaget at Ness’ tankeeksperiment om, hvad der ville ske, hvis alle kunne høre hinandens tanker altid, og hvordan den evindelige Støj ville drive folk til den mest bogstavelige form for vanvid.

Knivens stemme er første bind i Ness’ store Chaos Walking-trilogi, og selvom den havde mindre heldige sider, så var jeg stadig enormt godt underholdt, og jeg glæder mig til at læse resten af serien. Bogen kan anbefales, hvis du er til YA-bøger, der kommer vidt omkring, og med et plot helt ulige, hvad jeg ellers kan mindes at have læst.