Anmeldelse: Ikke den slags pige

[Denne bog blev sponsoreret af forlaget C&K til #BBkvindeliv. Alle ord og holdninger er mine egne.]

Ikke den slags pige af Lena Dunham

Ikke den slags pige af Lena Dunham

Ikke den slags pige af Lena Dunham
Ikke den slags pige (oprindeligt Not that Kind of Girl) af Lena Dunham. Udgivet på forlaget C&K i 2015. 4 ud af 5 stjerner.

Lena Dunham er blevet hyldet verden over for sit arbejde med tv-serien Girls, men livet har bestemt ikke altid været en dans på roser for den unge manuskriptforfatter, skuespiller og instruktør. En opvækst præget af angst, tvangstanker og helt almindelig forvirring har alt sammen formet den kvinde, hun er i dag, men ikke alle oplevelser er lige kærkomne. Med kun det groveste filter deler hun åbenhjertigt ud af stort og småt om sex, kærlighed, venner, arbejde og alt derimellem.

Selvom vi har arbejdet så hårdt, selvom vi er kommet så langt, er der stadig mange kræfter der aktivt forsøger at fortælle kvinder at vores bekymringer er ubetydelige, at der ikke er brug for vores mening, at vores historier mangler den nødvendige tyngde for at betyde noget.

Jeg læser aldrig biografier, jeg har aldrig nogensinde set så meget som et sekund af Girls og min viden om Lena Dunham kunne før den her bog ligge på et ret lille sted. På papiret var Ikke den slags pige på ingen måde en bog for mig, men ikke desto mindre var jeg draget mod den, lige fra den først udkom. Og der er noget nærmest overvældende ved at læse en bog, der er så grænseløst ærlig som den her. På den ene side er den hamrende relaterbar, fordi enhver ung kvinde vil kunne nikke genkendende til, hvordan det er at vokse op og være forvirret. Men på den anden side er Dunhams opvækst så præget af vanvid, at jeg af og til måtte minde mig selv om, at det ikke var fiktion, jeg var i gang med!

Dunham skriver med en lethed og elegance, der gør selv de (få) mondæne passager til at virke interessante, samtidig med at historier om overgreb og ulykkelighed virker overskuelige og velreflekterede. Der er ingen tvivl om alvoren i hendes historie, og den visdom hun forsøger at viderebringe til andre kvinder, men det bliver serveret på en måde, der gør det hele lidt nemmere at fordøje.

Ikke den slags pige af Lena Dunham

Ja, det er bare et job, men de fleste menneskers job består ikke i at presse kussen mod en slap nylonindpakket pik på en fyr der har fået enormt meget foundation på for at skjule sine numsebumser.

Til trods for, at Dunham tydeligvis har oplevet mere kaos i sit liv end godt er, beviser hun alligevel, at det kan lade sig gøre at komme igennem hvad som helst, og stadig være et nogenlunde helt menneske. Uanset hvad der ellers sker, har hun stadig en tiltro til det gode i verden, og det er en følelse der smitter.

Ikke den slags pige af Lena DunhamIkke den slags pige af Lena Dunham