Anmeldelse: I det øjeblik var jeg din

[Denne bog er modtaget til anmeldelse af forlaget Harper Collins Nordic. Alle ord og holdninger er mine egne.]

I det øjeblik var jeg din af Mhairi McFarlane

I det øjeblik var jeg din (oprindeligt You Had Me at Hello) af Mhairi McFarlane. Udgivet på Harper Collins Nordic i 2017. 4 ud af 5 stjerner.

Rachel og Ben var aldrig rigtigt skabt for hinanden, selvom alle på universitetet mente anderledes. Aldrig! Ben var slet ikke Rachels type, og desuden var hun jo kærester med Rhys… 13 år senere indser Rachel endelig, at hende og Rhys aldrig vil blive oprigtigt lykkelige sammen, men hvad så nu? I 13 år har hun fornægtet alle følelser for Ben, og fortrængt alle minder om, hvad der måske, måske ikke skete mellem dem dengang, men da de pludselig render ind i hinanden igen, kommer det hele væltende tilbage til Rachel. Der er bare ét problem. Ben er gift med den perfekte kvinde. Men Rachel og Ben var jo alligevel ikke rigtigt skabt for hinanden…

Han smagte af alkohol og salt, og – åh gud – jeg smeltede helt uventet som en teskefuld sukker i et varmt krus te. Mens min hjerne var rimeligt klar, gjorde min krop oprør.

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har fået anbefalet Mhairi McFarlanes forfatterskab, men af en eller anden grund, er jeg blevet ved med ikke rigtigt at undersøge sagen nærmere. En god chick lit-bog kan vel altid vente lidt længere? Men da jeg pludselig fik chancen for at læse hendes debutroman vidste jeg, at nu skulle det være. Og hurra for det! I det øjeblik var jeg din er simpelthen den sødeste, mest hjertevarme, mens også hamrende hjerteskærende roman, jeg har læst længe.

Der er altid noget absolut rædselsfuldt ved at læse bøger, som foregår delvist i fortiden og delvist i nutiden, for det betyder jo, at vi ved, at fortiden ikke ender lykkeligt! Alligevel var det umuligt ikke at blive ved med at heppe på Rachel og Ben i de unge år, for det var jo tydeligt, at de var  perfekte sammen. Rachel er på ingen måde perfekt, men netop dét gør hende så pokkers menneskelig og relaterbar. Jeg følte virkelig hendes tvivl, da hun gik fra Rhys, hendes smerte over at møde Ben igen og hendes overvældende forvirring i forsøget på at lande på benene midt i alt rodet.

Der var helt øde i parken udenfor kollegiet klokken ni den morgen, som om det var daggry, men da jeg tømte flasken på vej tilbage fra forretningen i efterårssolskinnet, så jeg en lille kø slange sig ud gennem dobbeltdørene ind til baren. Fordi jeg er englænder, og var en nervøs førsteårsstuderende, tænkte jeg, at jeg hellere måtte stille mig op i køen.

En del af mig havde fået overbevist mig selv om, at jeg ikke ville kunne lide McFarlanes forfatterskab. Jeg tog fejl! Hendes perfekte kombination af rørende romantik krydret med tør, britisk humor er perfekt. Hvis resten af hendes bøger kan stå bare tilnærmelsesvist mål med hendes debut, så kan jeg slet ikke vente med at lære hendes ord bedre at kende.

I det øjeblik var jeg din af Mhairi McFarlaneI det øjeblik var jeg din af Mhairi McFarlaneI det øjeblik var jeg din af Mhairi McFarlaneI det øjeblik var jeg din af Mhairi McFarlane