Anmeldelse: Flosset

[Denne bog er tilsendt som anmeldereksemplar af Politikens Forlag. Alle ord og holdninger er mine egne.]

Flosset af Cecelia Ahern

Flosset af Cecelia Ahern
Flosset (oprindelig Flawed) af Cecelia Ahern. Udgivet på Politiken Forlag i 2017. 4 ud af 5 stjerner.

Celestines liv er perfekt. Hun tilstræber perfektionen, og hun nyder den. Hele hendes liv, og den verden hun lever i, handler om at leve og agere perfekt, så samfundet ikke igen risikerer at styre i grus på grund af dårlige beslutninger. Konsekvenserne ved ikke at være perfekt er, at du bliver brændemærket med et F for Flosset, så hele verden kan se, hvordan du har fejlet. Men verden er ikke perfekt, og Celestine må indse, at det hun selv anser som kærligt, kan risikere at koste hende hendes perfekte liv.

Når man har set noget, kan det ikke gøres uset. Når man hører en lyd, kan den ikke gøres uhørt. Jeg ved, dybt inde, at jeg har lært noget i aften, som ikke kan aflæres. Og den del af min verden, som er forandret, bliver aldrig den samme igen.

Jeg elsker, hvordan én enkelt bog på samme tid kan være både overdramatisk og hamrende samfundsrelevant, og det er Flosset virkelig. Den sætter en hel masse af vores nuværnede idealer op på sin yderste spids, og så viser den os, hvor absolut vanvittigt det hele i bund og grund er. En verden, hvor det ikke at være perfekt er det samme som at falde helt uden for samfundets rammer! Det lyder skrup skørt, men for pokker hvor det dog sætter tankerne i gang.

Bogen hiver sin læser med igennem historien i absolut topfart, og tempoet er så intenst, at det er ligefør, det bliver ubehageligt. De første mange sider var jeg meget skeptisk, for jeg så nogle ubehagelige ligheder med bøger som Celle 7 og Divergent, som jeg faktisk ikke ønskede at genopleve. Men min frygt blev gjort til skamme, for selvom Ahern benytter sig af en hel masse klassiske og velkendte greb i ungdomsgenren, så formår hun alligevel at skabe og sige noget helt nyt, som jeg ellers ikke har oplevet før.

Hvordan kan de få mine ar til at forsvinde? Det kan de ikke. Aldrig.

Det var en bog, hvor slutningen måtte afgøre mine følelser, og heldigvis levede den op til alt, hvad jeg kunne ønske mig og mere til. Flosset er hverken banebrydende eller nytænkende, men den er tankevækkende – og så er den hamrende underholdende.

Flosset af Cecelia Ahern Flosset af Cecelia Ahern Flosset af Cecelia Ahern