Anmeldelse: Et fuldstændig fantastisk fænomen

Denne bog er modtaget til anmeldelse fra Politikens Forlag

Et fuldstændig fantastisk fænomen af John Green
Et fuldstændig fantastisk fænomen (oprindeligt An Absolutely Remarkable Thing) af .
Udgivet på Politikens Forlag i 2018. 4 ud af 5 stjerner.

På vej hjem fra arbejde en sen nattetime ramler April ind i en mystisk statue, som bestemt ikke stod der tidligere. Alt hvad hun ser, er et fantastisk kunstværk, som hun synes fortjener anerkendelse, så hun laver en underholdende YouTube-video om den sammen med sin kammerat, Andy. Næste morgen er videoen gået viralt, for statuen Carl er dukket op på samme tid over hele verden, og de to venner ender som en central del af hele historien. Hvad vil Carl egentlig?

Manhattan er mindre happening, end den var engang, ingen tvivl om det, men det her er stadig byen, der aldrig sover. Det er også byen for, “Og se! Her er marken, hvor jeg dyrker mine ‘holy fucks’. Lad dit blik skue ud over den, og vid, at den er gold.”

Læs også: Anmeldelse: An Abundance of Katherines

Jeg bliver straks mistænkesom, når nogen forsøger at sælge mig en bog på andre faktorer end bogens egentlige indhold og måske forfatterens egne bedrifter. For mig er det lidt en alarmklokke om, at bogen ikke kan stå på egne ben. Men Hank Green er altså John Greens bror – og bogen er virkelig ufatteligt underholdende! Begge brødre får mig tydeligvis til at græde, men hvor den anden gør det gennem knuste hjerter, gør ham her det med latterkramper, og jeg er vild med det.

Historien er så ualmindeligt mystisk og godt fundet på. Den er opbygget med en mærkelig zig-zaggende kronologi, som både holder dig til ilden og som gør dig lige tilpas forvirret. Den er nørdet, den er sjov, den er medrivende. Faktisk er Et fuldstændig fantastisk fænomen mere eller mindre alt, hvad jeg gerne vil have af en god roman. Det eneste, der trækker historien ned for mig, er at April bliver en kende unuanceret, fordi hun fungerer som det ultimative billede på sociale mediers skadelige indvirkning. Pointen blev seriøst hamret ind med syvtommersøm, hvilket måske virker lige lovligt voldsomt, synes jeg…

Læs også: Anmeldelse: Neverwhere

Og må jeg så i øvrigt lige have lov til at rose bogen for at gå en masse af de steder, som litteratur sjældent gør? Den er grov, der er sex, der er biseksualitet og alt muligt andet lækkert. Jeg vil anbefale bogen til alle, der trænger til et skud New Adult (som det så fint hedder, når karaktererne er mere end 18 år gamle, yay!) og et hamrende godt grin. Get reading!