Anmeldelse: Den usynlige Ivan Isaenko

Denne bog er modtaget som anmeldereksemplar af Politikens Forlag. Alle holdninger er mine egne.

Den Usynlige Ivan Isaenko af Scott Stambach Den Usynlige Ivan Isaenko af Scott Stambach

Den Usynlige Ivan Isaenko af Scott Stambach
Den Usynlig Ivan Isaenko (oprindeligt The Invisible Life of Ivan Isaenko) af Scott Stambach. Udgivet på Politikens Forlag. 4 ud af 5 stjerner.

Ivan Isaenko er bragende intelligent, vidunderligt spydig og har en fantasi for 10. Desværre er han også født i kølvandet på Tjernobylulykken, hvilket betyder, at han mangler begge ben og den højre arm. Hans ansigt er deformt, og hans hængende træk forhindrer ham i at tale tydeligt. Med hans egne ord er han en hæslig mutant, men han finder fred i den monotome hverdag på Mosyr Hospital for Alvorlig Syge Børn sammen med alle de andre mutantbørn. Han udlever storslåede eventyr i sit sind, og gør alt omkring ham til en leg. Men da leukæmiramte Polina ankommer, forstyrrer hun alt, hvad han nogensinde har kendt til, og han kan ikke holde den distance, han plejer at holde til de nye patienter.

Selvom min verden er meget lille, er jeg i stand til at blande mine observationer med en smule fantasi til fængslende historier, i hvilke jeg er stjernen. Jeg påtager mig gerne alle roller, lige fra helten til skurken, men jeg er aldrig iagttageren, for det er det, jeg i forvejen er, hvert eneste øjeblik, hele dagen lang.

Da jeg modtog den første pressemeddelelse om denne roman, vidste jeg med det samme, at her var en bog, som jeg bare måtte læse. Ikke fordi jeg som sådan har et specielt forhold til Tjernobylbørn, men historien ramte med det samme noget i mig, som jeg måtte have mere af. Og heldigvis viste bogen til fulde at opfylde de indledende forventninger. For Ivan er ikke bare et offer for en grum skæbne – han er et individ uden lige, som på ingen måde gør sig umage for at blive elsket. Faktisk gør han alt, hvad han kan, for at støde alle fra sig, hvilket bare gør ham uendeligt elskelig. Med humor, skarpsind og en nær ustoppelig vilje formår han at gøre et rædselsfuldt liv værd at leve.

Ganske uventet endte den her bog med at ramme et ømt punkt for mig, hvilket sandsynligvis bare har styrket min kærlighed til historien. For som søster til en bror, som selv er fanget i en krop og et sind, der ikke vil det han gerne vil, men som stadig er fuldt bevidst om alle sine begrænsninger, så var det en uendeligt rørende historie for mig at læse. Den kamp, som Ivan må kæmpe hver eneste dag, velvidende at han aldrig vil kunne leve et liv som alle andre. At han aldrig vil kunne elske og blive elsket som alle andre. Det går lige i hjertet! Netop Stambachs beskrivelse af og tilgang til mentale sygdomme har fået meget kritik på Goodreads, men jeg hylder ham for at konfrontere berøringsangsten, og levere den hårde virkelighed pakket ind i vidunderlig, tankevækkende humor.

Hun var en pueril gudinde, hvis behov for russisk litteratur var så stort, at hun stjal fra en rekonvalescent. Hvilket betød, at hun var en person, der var i stand til at se min virkelighed og genspejle den. Hun var en person, der kunne få mig til at føle mig som noget andet og mere end et spøgelse, der hjemsøger gangene.

Den usynlige Ivan Isaenko er blevet sammenlignet med The Fault in Our Stars, men jeg kunne ikke være mere uenig. Vi har sygdomsramte unge og umulig kærlighed, men længere rækker lighederne ikke. Faktisk føltes selve de romantiske kapitler malplacerede og forcerede. Men de små skønhedsfejl er på ingen måde nok til at dæmpe min begejstring, for det her er virkelig en fantastisk roman fra start til slut.