Anmeldelse: Den dag jeg glemmer

[Bogen blev sponsoreret af Gyldendal til #bogbloggertræf16. Alle holdninger er mine egne]

"Den dag jeg glemmer" af Adam Silvera

"Den dag jeg glemmer" af Adam Silvera
Den dag jeg glemmer (oprindeligt More Happy Than Not) af Adam Silvera. Udgivet i 2016 på forlaget Gyldendal. 5 ud af 5 stjerner

Aaron er 16 år gammel, men har allerede oplevet flere traumer i sit liv end de fleste andre. Familien har ingen penge, hans far begik selvmord i badekaret, og for et par måneder siden forsøgte Aaron selv at følge i faderens blodige fodspor. Hans kæreste, Genevieve, hjælper ham langsomt tilbage til livet og glæden, og fremtiden begynder igen at virke overskuelig. I hvert fald lige indtil han møder Thomas og alt begynder at ændre sig. For drenge kan ikke lide andre drenge, og især ikke der hvor Aaron bor!

Jeg sætter mig over for ham. Inden jeg når at ændre mening holder jeg armen frem, så han kan se det smilende ar. To ord, der ikke passer sammen.

Jeg begyndte på den her roman med al tænkelig skepsis i baghovedet, for min seneste statistik med YA-bøger har ikke ligefrem været prangende, så jeg var forberedt på endnu en skuffelse. Den dag jeg glemmer lovede jo praktisk talt det samme som alle de andre, bortset fra at det denne gang var krydret med homoseksuel kærlighed. Men sikke overrasket jeg dog blev, efterhånden som historien skred frem!

Ikke bare var bogen helt vanvittigt velskrevet; den var også fyldt med troværdige karakterudviklinger, dybe spørgsmål, tunge overvejelser og så mange følelser der ramte det aller inderste af mit ellers så kyniske hjerte. Med den her bog gav Silvera mig alt det, som jeg så længe har savnet fra ungdomslitteratur, og det var helt perfekt. Han tager en ellers fuldstændigt genkendelig verden og tilføjer ét eneste nyt element: en virksomhed, som tilbyder dig at slette dine mest smertefulde minder. Og med dén lille tankevækkende ændring i den verden vi kender formår han at bygge en dybsindig og rørende historie op, som taler lige så meget til voksne som den gør teenagere. Jeg var rørt, og jeg var imponeret!

At dømme ud fra skyggerne, der ses i skæret fra den grønne papirlampe, skulle man ikke tro, at det var to drenge, der sad helt tæt på hinanden og forsøgte at finde sig selv. Man ville bare se skyggen af nogen, der krammede, og den ene var ikke til at skelne fra den anden.

For første gang i evigheder læste jeg en ungdomsroman uden på nogen som helst måde at kunne have forudset slutningen. Jeg græd som pisket igennem bogens sidste sider, og jeg kunne vitterlig ikke have ønsket mig mere af en historie, jeg frygtede det værste fra. Den dag jeg glemmer hører til helt oppe blandt de få andre oprigtigt fantastiske ungdomsbøger såsom The Perks of Being a Wallflower og The Fault in our Stars. Et eksklusivt og højtelsket selskab, som jeg sjældent lukker nye titler ind hos, men Silveras roman fortjener det så inderligt.

"Den dag jeg glemmer" af Adam Silvera "Den dag jeg glemmer" af Adam Silvera "Den dag jeg glemmer" af Adam Silvera

Den dag jeg glemmer udkommer i morgen, torsdag den 6. oktober, på forlaget Gyldendal.