Anmeldelse: De Fejlfødte (Exilium 1)

Exilium 1: De Fejlfødte

Exilium 1: De Fejlfødte
De Fejlfødte (Exilium 1) af Linette Harpsøe. Udgivet på forlaget DreamLitt i 2016. 2 ud af 5 stjerner.

Fry og hendes familie har levet i karantæne i halvandet år, lige siden regeringen forbød dem at gå udendørs, og væsnerne gjorde det umuligt ikke at adlyde 0rdren. De går hinanden på nerverne, hygiejne er for længst fortid og snart har de heller ikke mere mad. Det står klart, at de bliver nødt til at gøre noget meget snart, men hvem kan hjælpe dem? Eksisterer verden overhovedet stadig på den anden side af deres vinduer? Hvad er der for nogle væsner der hærger i mørket, og hvad vil de?

Timo siger, jeg skal trække vejret, virkelig tænke over min vejrtrækning… men det virker ikke. Det trykker, som om der er noget derinde, der ikke længere er plads til. Som om mit hjerte er så stort, at jeg er ved at blive kvalt. Kan man det? Kan man dø af sorg?

Alle, der fik udlevet et eksemplar af den første Exilium-bog til årets bogbloggertræf, var helt oppe at køre over det, og min nysgerrighed var naturligvis vakt. Jeg var ikke en af de heldige, så i stedet købte jeg en signeret udgave af bogen med hjem fra BogForum. Nu var det jo en fantastisk succes sidst jeg læste dansk fantasy, så jeg kunne helt ærligt ikke vendte med at læse, hvad Harpsøe mon havde fundet på. Desværre formåede bogen bare aldrig rigtigt at fange mig. Forstå mig ret – tempoet er hæsblæsende, og jeg fløj igennem siderne med et enormt tempo. Jeg var bare aldrig rigtigt hooked på historien.

Generelt var alle karakterer så enormt stædige på deres eget synspunkt, men alligevel skiftede de konstant både side og mening. Det var virkelig ikke til at følge med i, hvorvidt man skulle holde med eller være imod en karakter, for på næste side kunne de meget vel have skiftet side igen. Oven i det forsøgte jeg forgæves igennem hele bogen at afkode de mange navne og termer, som Harpsøe har digtet, men intet af det gav nogen mening for mig. Historien hedder De Fejlfødte, men de bliver bestemt ikke født ved en fejl!

Så lad os arbejde hurtigt og diskret. Han må aldrig opdage noget. Det er dig og mig mod resten af det her lortested.

Teenagere, monstre, anonyme autoriteter og karakterer der ikke er dem, de siger de er. Lyder det bekendt? For mig føltes historien stærkt inspireret af The Maze Runner, kombineret med et hint af Twilight og et stænk af Mortal Instruments, og det er nok her min skuffelse skal forklares. For alle disse serier er jo ufatteligt populære verden over – de er bare ikke noget for mig, og det var De Fejlfødte desværre heller ikke.

Exilium 1: De Fejlfødte