Anmeldelse: Alt hvad jeg ved om kærlighed

[Denne bog er modtaget til anmeldelse af Politikens Forlag/Hr. Ferdinand]

Alt hvad jeg ved om kærlighed af Dolly Alderton
Alt hvad jeg ved om kærlighed (oprindeligt Everything I Know About Love) af . Udgivet på Hr. Ferdinand i 2019. 5 ud af 5 stjerner.

Dolly er den typiske, tidlige millennial-kvinde, og så alligevel ikke. Hun har begået flere fejl end kan tælles i sin søgen efter at finde sig selv, sit drømmejob og sin fremtid. Hendes liv har været alt lige fra den ene ekstrem til den næste i en sådan grad, at det er svært at huske, at det hele er sandhed. Ikke desto mindre bliver hendes fortælling den om en hel generation.

Diagnosen overraskede mig; her gik jeg og troede, min selvopfattelse var klippesolid. Jeg er Generation Selvopfattelse, det er hele vores ting. Vi har udfyldt ‘Om mig’-sektioner siden 2006. Jeg troede, jeg var den allermest selvopfattende af alle, jeg kendte.

Læs også: Anmeldelse: Bridget Jones’s Diary

Du godeste, hvor skal jeg starte med at rose den her bog? Skal jeg starte med at understrege, at jeg som aldrig har orket biografier slet ikke kunne få nok af den? Skal jeg fortælle, hvordan jeg har læst inderligt og ivrigt, men samtidig ønsket at spare på siderne, så de ville vare længere? Skal jeg braldre ud om den overvældende ærlighed og det helt fantastiske sprog? Hvis ikke det var fordi blogmediet trods alt dikterer en hvis kortfattethed, ville jeg gøre det hele.

Alderton har skrevet en bog, der perfekt beskriver en hel generation, og det er i virkeligheden “bare” hendes eget liv. Og måske det skyldes, at vi har ligheder i vores opvækst, vores karrierevalg og at hun muligvis er tættere på mig aldersmæssigt end min egen storesøster, men det var virkelig som at læse en bog skrevet direkte til mig og mit liv. Forestil jer, hvis Carrie Bradshaw var britisk, omtrent 20 år yngre (jeg bliver snart nødt til at erkende, at jeg ikke burde kunne identificere mig med SATC. As if…) og virkelig eksisterede – så har du et glimt af Dolly Alderton!

Læs også: Anmeldelse: Ikke den slags pige

Jeg anbefaler bogen til…

Alle kvinder i min generation bør læse Alt hvad jeg ved om kærlighed. Det perspektiv den giver på vores verden, den indsigt i vores opvækst, den kærlighed hvormed den fortæller dig, at det og du er okay. Jeg kender oprigtigt ikke en eneste kvinde, som ikke ville have godt af at læse den her bog. Den føles fuldstændigt som et kærligt og tiltrængt kram. Og ja, jeg kommer til at snakke om den til evig tid, så I kan lige så godt vænne jer til det.